ABBA – Sveriges viktigaste band

Allt som kan sägas och skrivas om ABBA har egentligen sagts eller skrivits redan, flera gånger om. Men det går inte att säga något om svensk musik i stort, eller om den internationella populärmusiken, utan att nämna ABBA. De är ett sådant band där klyschan ”deras betydelse kan inte överskattas” verkligen stämmer. Under de tio år som gruppen var aktiv lyckades de förändra populärmusiken nästan lika mycket som Beatles gjorde, och förvandla Sverige från ett musikaliskt u-land till en av populärmusikens stormakter.

Framgångarna för ABBA började när gruppen vann Eurovision Song Contest 1974, som första svenska grupp någonsin. Kanske skulle de ha slagit igenom ändå, men tävlingen gav dem en språngbräda med vars hjälp de kunde erövra den engelskspråkiga världen, som första grupp från ett icke-engelskspråkigt land. Att ABBA än idag är omåttligt populära i Australien och Storbritannien, och exempelvis är hårdrockaren Lemmys favoritband, är väl känt idag. Mindre känt är att de även sålde en stor mängd skivor i USA, Kanada, Nya Zeeland, Filippinerna och Sydafrika. Samt i många andra länder. I Sydamerika var de så populära att de spelade in spanska versioner av en del av sina låtar.

Precis som för alla andra band har ABBA:s popularitet gått upp och ned genom åren. Men de har aldrig fallit i glömska helt. I början av 90-talet släppte den brittiska syntpopduon Erasure EP:n ABBA-esque, vilket gjorde att många som varit för unga för att minnas ABBA:s originallåtar upptäckte dem, via Erasures covers. ABBA förekommer även på soundtracken till de australiensiska filmsuccéerna Muriels bröllop och Priscilla, öknens drottning. Senare under 90-talet satte en grupp svenska producenter ihop gruppen ABBA Teens, som från början enbart gjorde ABBA-covers. Namnet ändrades senare till A-Teens, och idag är en av medlemmarna programledare för Bingolotto.

Till dags dato har ABBA sålt mer än 370 miljoner skivor, vilket gör dem till en av de populäraste grupperna någonsin. Än idag säljer de miljontals skivor årligen.